nummer 38 met rijst

30 juli 2015 - Xian, China

Yes, Ik mag eindelijk een blog schrijven over eten!

Na een week elke avond Chinees gegeten te hebben zou je denken dat je de witte bakjes met bami en foeyonghai wel een keer zat bent... en elke avond "sambal bij" verveelt natuurlijk ook. Maar nog in weinig landen zo lekker gegeten als hier.

We zitten inmiddels in Xi'an en hebben daar een geweldig restaurantje ontdekt. Topgerechten van Chinees/Arabische keuken. Vanavond nog hebben we daar heerlijke gegrilde aubergine in honing sojasaus gegeten. Helaas voor de ingewijden, we kunnen echt niet alle Chinese namen onthouden. En eergister gingen we hier nog voor een heerlijk kommetje bami met satesaus. Zo heet het natuurlijk niet, maar het is wel de lokale specialiteit.

Zoals in de eerste blog al beschreven hadden we in Beijing al Pekingeend gegeten. Andere bijzondere gerechten die we tot nu toe hebben geprobeerd: gung pao chicken, Arabisch gestoofd rundvlees, kip in pepers ( zie foto) zoete aardappels met dadels, Chinese hamburgers, pruimensap, broodjes bapao ( maar dan anders en als ontbijt), noodles, enz enz....

En als nu het water je al in de mond loopt en je op weg wilt naar de Chinees op de hoek, nog even verder lezen. Soms is het namelijk ook echt niet te eten.... Bijvoorbeeld wanneer je op goed geluk iets op een kaart aanwijst omdat je niets van de karakters kunt maken en je ineens aan noodlesoep met lever zit.. of als er vlak bij je hostel een straatkraam zit die de hele dag in een grote pan allerlei ingewanden in een soepje koken... Dat "meurt" als een malle. Dus het kan ook anders maar het meeste is heerlijk.

En nu rennen naar de Chinees op de hoek en eet smakelijk !

Ps, ook nog gezien: Xi'an belltower, Moslim wijk en souks, Lama tempel Xi'an, gefietst op de stadsmuren, terracotta leger!, mausoleum van keizer Qin Shi Huang.

1. Wim:
    30 juli 2015
    Veel werk he, zo'n blog. We zaten er al op te wachten. Kunnen niet weg uit Toronto zonder nieuws. Nu wel. Op weg naar de Niagara Watervallen. Veel plezier verder. We blijven lezen en reageren.
  2. Henk Lantink:
    30 juli 2015
    Mij heb je natuurlijk wel overtuigd met zo veel lekkere gerechten. Wordt een uitdaging om die nog eens te maken. Geniet er maar van en heel veel plezier verder.