We are big in Japan

27 december 2018 - Tokio, Japan

Yes, jullie favoriete reisgezelschap is +1 in Japan deze Kerstvakantie. En die plus 1 doet het hem (haar). Want op reis met een baby, is dat nou wel zo'n goed idee kregen we de laatste weken een aantal keer te horen. Nou zeker wel. Natuurlijk ligt het tempo wat lager, maar we kunnen nou niet echt zeggen dat we zelf niet genieten van de middagdutjes.

En die +1, met d'r grote ogen en mooie lange haren voldoet volledig aan het ideaalbeeld volgens de Japanners en past prima in elke manga etalage die we tegen komen. Aan aandacht dus geen tekort. De beleefde Japanners ( zeker!) zijn bij het zien van Puck in de metro, op straat en in het restaurant snel vergeten dat ze zich terughoudend moeten opstellen volgens Japanse etiquette en beginnen hele verhalen in het Japans. En Puck spreekt het blijkbaar want die kletst vrolijk terug. En het favo reisgezelschap staat maar een beetje schaapachtig te lachen en te buigen, geheel volgens Japanse etiquette.

En die etiquette hier in Japan kent nogal wat ongeschreven regels. Sommige lijken totaal onzinnig, terwijl we andere best zouden kunnen toepassen in het knusse Nederlandje. Welke we wel en niet nodig hebben mogen jullie zelf bepalen. Zo is wederzijds respect heel belangrijk. En hier zetten ze dat niet op voetbalshirtjes of blauwe bandjes, maar tonen ze dat door te buigen. Wie het diepst buigt heeft het meest respect. Dat gaat zo ver dat stationsknechten bijna dubbelgevouwen op het perron staan als de trein aan komt om de machinist te verwelkomen. Een andere vorm van etiquette is dat je niet lopend mag eten. Dus koop je wat streetfood, sta er dan even bij stil. En let wel op waar je staat want voor je het weet sta je op een rookplek. Te herkennen aan een hekje, waardoor de rokers hier meer weg hebben van apen in een kooitje op straat. Volle kooitjes hier, dat wel. En niet lopend eten... Ook niet lopend bellen. Zijn we in NL net af van het bellen in de auto. Hier wordt je geacht niet te bellen in het openbaarvervoer omdat je anderen niet wilt storen met je gesprekken, en ook lopend dien je niet te bellen of op je telefoon bezig te zijn. Dat wordt ook elke paar minuten even omgeroepen op het station. Dit geldt overigens alleen voor bellen. Je kunt gerust in een restaurant aan tafel zitten naast een gezelschap dat de hele (heerlijke sushi) maaltijd te druk is met pokemon spelletjes om een woord met elkaar te wisselen.

verder nog gezien: Shinjuku park, Harajuku district, Yoyogi Park, Senso-Ji-Tempel, Ueno Park, standbeeld Saigo Takamori, San'ai gebouw en het keizerlijk paleis