black and white

1 augustus 2015 - Chengdu, China

Waarom heeft het Wereld Natuur Fonds toch gekozen voor een behoorlijk soft beertje als logo vroegen wij ons af? Dat beest sterft uit omdat hij iets eet waar hij niet voor gemaakt is, en daar uiteindelijk maar 25% van verteert. Hij ligt 20 uur per dag te pitten en hij heeft maar 1 keer per jaar zin om kleintjes te maken... tja dan vraag je er een beetje om dachten wij zo. Maar zoals Rieneke het samenvatte: ze zijn zo schattig dat je ze meteen vergeeft dat ze luie, bamboevretende beren zijn. De beste omschrijving voor een panda tot nu toe dacht ik zo. Zeker als ze als kleine roze ratjes in een couveuse liggen, of iets meer dan 10 weken oud zijn en in een box rondkrabbelen. (zie foto's).

We zijn inmiddels dus in Chengdu waar het "Chengdu research and breeding center for Giant panda's" is. Een mooi park, maar helaas zitten alle panda's binnen omdat het hier te warm zou zijn. Vinden wij helemaal niet met een temperatuur van ongeveer 35 graden. En het beste wat je kan gaan doen bij die temperatuur is de lokale specialiteit proberen. De HotPot. Geen warme lesbienne maar een pot kokende hete pepersoep waar je in mag fonduën. een unieke ervaring van eten en sauna in één. ;-)

En dan toch nog even een klein stukje schrijven over onze treinreis van gister. 17 uur op een stoel in een boemeltreintje ruim 1000km afgelegd. Dik boek erbij, gezellig kletsende Chinezen en de tijd vliegt. Maar toch is 17 uur vrij lang...Gelukkig is de reis naar de heilige bergen hier in de omgeving wat korter. Morgen naar de Qingshengshan en 2 dagen later naar de Emeishan. Wandelen in de bossen en bergen en hopelijk wat apen en andere dieren spotten...

Ps, verder nog gezien: trein, trein, trein, panda's (zowel zwart/wit al rode) en pepers....