De ene heilige berg is de andere niet!

5 augustus 2015 - Leshan, China

De afgelopen dagen hebben we 2 heilige bergen bezocht die rondom Chengdu liggen. Een heilige berg voor de Taoïsten de Qingchengshan en 1 van de 4 heilige bergen voor de Boedisten de Emeishan.

Vanuit Chengdu met de hogesnelheidstrein naar de Qingchengshan. Daar aangekomen had er nog nooit iemand van ons "hotel" gehoord.
( heel anders dan in Eimeishan waar er zelfs nepgidsen bestaan speciaal voor ons hostel ).

Uiteindelijk heeft in Qingchengshan de politie naar het hotel gebeld om ons op te laten halen. Er kwam een oud mannetje in een invalidekarretje waar de backpacks amper bij in pasten. ( Eimeishan: Taxi ;) )

Het oude mannetje dropt ons bij een grindpad de bergen in waar een vrouw met nog 3 mensen op ons staat te wachten. De vrouw heeft een bijzonder beroep: koffers naar boven dragen. Onze backpacks nemen we natuurlijk zelf mee, maar de 2 koffers van de andere mensen neemt ze in een rieten mand op de rug. En alsof dat niet genoeg is blijkt het hotel een uur de bergen in te zijn over smalle grindpaden en nauwe trappen. ( emeishan: midden in de toeristenstraat )

Het hotel op de Qingchenshan blijkt een oude tempel te zijn die wordt gebruikt voor lessen in Taoïsme. Het lijkt ons dat er nog nooit eerder een westerse toerist is geweest. ( Emeishan: hotel overboekt toen we aankwamen. We kregen snel een andere kamer in het hotel om de hoek.)

De tempel is prachtig, maar we zijn het er over eens dat we nog nooit zo'n smerige kamer hebben gehad. Voor het idee, de vorige gasten hadden ong. 7 gebruikte tandenborstels voor ons achtergelaten. ( Emeishan: gelukkig schoon. )

Vanuit ons hotel zijn we de berg opgelopen om daar de prachtige taoïstische tempels te bekijken. Echt super. er zijn ongeveer 8 tempels op het pad naar de top, met een prachtige pagode als hoogtepunt. Rust en spiritualiteit alom. ( Emeishan, mooiere uitzichten, een prachtig beeld op de top, maar zo veel toeristen dat de rustige sfeer ver te zoeken was. )

En dan waren er op de Qingchenshan prachtige vlinders die ong. zo groot zijn als je handpalm. Prachtig fladderen ze rond. ( Emeishan: brutale makaken die colaflesjes afpakken van de toeristen.)

Morgen gaan we weer terug nar Chengdu, om vanuit daar een binnenlandse vlucht te nemen naar Guilin.

ps, verder nog gezien: paar hogesnelheidstreinen, peoples park Chengdu, theeplantage, heel veel tempels.

1. Henk Lantink:
    5 augustus 2015
    Lijkt me wel avontuurlijk wat jullie daar hebben meegemaakt, maar het was de moeite waard als ik naar de uitzichten en de tempels kijk. Geniet ervan. Heel veel plezier verder!
  2. Spermwhale:
    6 augustus 2015
    7 tandenborstels, dat is misschien wel een record! Nog meegenomen als souvenir?
  3. Gerda Van dijk:
    6 augustus 2015
    Gaaf luitjes. Ben best wel jaloers. Hier is alles tot in de kleine puntjes geregeld. Zijn jullie al bekeerd? Liefs