beroepskeuzetest

10 augustus 2015 - Yangshuo, China

Steeds vaker tijdens onze reis door China valt het ons op dat er een groot verschil is met Nederland. En dan hebben we het niet alleen over het verschil in lengte van de medemensen, of het feit dat ze de pepers per kilo naar binnen werken. Het gaat om een verschil dat zo tegen het eind van de middelbare school plaats moet vinden. de beroepskeuzetest. Daar moeten hier toch duidelijk andere beroepen op staan dan in Nederland. Hieronder enkele beroepen die je hier op de lijst kan vinden.

1. De bergdrager: Alles en iedereen draagt hier van alles de berg op. Zoals uit ons vorige verhaal al bekend bij jullie, degene die de koffers van toeristen de berg op dragen, hoe ver en naar welk hotel maakt niets uit. Maar als je te lui bent om naar een tempel te lopen voor de bedevaart kun je ook in een soort stoel zelf naar boven gedragen worden. Inderdaad, het doet ons denken aan de afschaffing van de slavernij.

2. De visser-wordt-fotomodel carrière: Inmiddels zijn we in Yangshuo en dat is bekend om de mannetjes die vissen op een bamboevlot, met behulp van aalscholvers. Maar als je te oud bent voor dit werk en je nog wel 2 vogels hebt op een stok, kun je het  ver schoppen als toeristen-fotomodel. ( verweerde kop is een pre ).

3. De bouwvakker: Zelfde als in Nederland, maar dan met doodswens. Bamboe stijgers, touwladders, helmen zijn voor mietjes en vooral uit de losse pols.

4. De paraplu-scooter-taxi-chauffeur: taxi, voor 1 persoon, achter op je eigen scooter, en voor de mensen die graag niet in het zonnetje zitten... een parapluutje op je scooter.

5. De nougat-meppers: Populair snackje voor tussendoor in dit land. een soort kruising tussen nougat en een mueslireep. Erg lekker. De winkeltjes die deze lekkernij zelf maken hebben standaard 2 mannen in dienst met gigantische houten hamers die om de beurt op een stroperige massa slaan waardoor dit uiteindelijk in repen gesneden kan worden. Beroepseisen: Veel gevoel voor show en duidelijk talent voor hamertje tik op vroege leeftijd.

6. De oor-pulker: In het "peoples park" in Chengdu kun je bij het theehuis op het terras "vakkundige en doorgeleerde" mannetjes betalen om je oren schoon te maken. Voor ongeveer 20 RMB worden beide oren vakkundig geleegd en gestemd. Heerlijk toch?!. Dit gebeurt overigens met ijzerdraad op een stokje, een klein watje en verschillende instrumenten die wat weg hebben van kleine scalpeltjes. De behandeling wordt afgesloten met een kleine krak in de nek zodat alles weer goed los is. Om vervolgens met dezelfde instrumentjes vrolijk ook de volgende klant zijn buis van smeersel schoon te gaan boenen.

( Van alle beroepen uiteraard een foto.)

Ps: niet gedaan: de bovenstaande beroepen aan werk geholpen.

Ps: wel gedaan: Chengdu Peoples park, binnenlandse vlucht Guilin, overnacht bij de  Longji rijstterassen, De Riming Shuang Ta pagodes bekeken, Snackstreet Guilin,  boottocht over de Li rivier.

1. Wim:
    10 augustus 2015
    Zeer fascinerende cultuur! Dat belooft wat voor jullie laatste week! Wij zitten in de auto voor het laatste stukje naar Toronto en de vlucht naar huis. Veel plezier nog.