lijstjes

6 januari 2017 - Amersfoort, Nederland

Het einde van het jaar wordt altijd afgesloten met lijstjes. Ik noem de top 2000, de lijst met bekende Nederlanders die zijn overleden en de lijst met beste sporters. Wij zelf zijn dit jaar ook geëindigd met een lijstje namelijk de Big 5. Dat is echt een dingetje op Safari. De Big 5 zijn: De leeuw, de Olifant, de Buffel, de (zwarte) Neushoorn en het Jachtluipaard. Vroeger hoorde je er echt bij als je deze 5 geschoten had tijdens de Safari. Tegenwoordig is zien alleen gelukkig genoeg...

Wij zijn daarnaast ook het nieuwe jaar ook maar gestart met lijstjes. Zo vinden wij de big 5 een raar lijstje. Er lopen zo veel meer dieren rond die best lekker zouden smaken. Een struisvogelbiefstukje ( ALDI) of een parelhoentje bijvoorbeeld. En van een Nijlpaard moet een hele aardige barbecue te maken zijn.

Samburu National park heeft een eigen lijstje met bijzondere dieren die ze de special 5 noemen. En met recht.Zo hebben ze een gazelle met rechte hoorns. Ze hebben een hertje dat op de achterpoten kan staan( generoek). Een giraffe met speciale strepen. Een zebra met meer strepen dan een gewone zebra. Je ziet, iedereen kan zijn eigen lijstje maken. Je moet alleen een beetje creatief zijn.

Daarnaast hebben we natuurlijk de bucketlist. Een bucketlist is een lijst met dingen die je gedaan wilt hebben voor het einde. ( filmtip = gelijknamige film: "the bucketlist") In Kenia hebben we er een aantal af kunnen strepen waarvan we nog niet wisten dat ze er op stonden. Ik zou iedereen aan raden op de volgende belevenissen bovenaan het to-do lijstje te schrijven. Inderdaad, schrap vergaderingen, administratie en de was, en ga dit doen:

1. Op jeepsafari met een Masai in de Masai Mara om gieren een karkas uit elkaar te zien ( en horen) trekken. ( en al die andere geweldige beesten te bekijken zoals ze bedoeld zijn. Vrij !)

2. Op fietssafari in Hells Gate. Op de mountainbike tussen de zebra's buffels en zwijntjes met een kort geheugen.

3. slapen in een tent tussen de hyena's of naast nijlpaarden.

4. op wandelsafari op mount Kenia.

En wij sluiten natuurlijk elk blogje af met een lijstje. Wij noemen ze de geweldige 60 !

PS, ook nog gezien: De Jackson driehoornige kameleon, leeuwen, jachtluipaard, luipaard, hyena, zadeljackhals,dwergmangoest, blauwe meerkat, oostelijke franjeaap ( ook wel colabusaap ) huzaaraap, afrikaanse savanne olifant, witte neushoorn, zwarte neushoorn, Nijlpaard, steppezebra, kafferbuffel,gnoe, giraf, elandantilope, kleine koedoe, bosbok, impala. waterbok, hartebeest, thomsongazelle, grant gazelle, oribi, dikdik, kameleon, landschildpad, nijlkrokodil, Maraboe, hagedash, nijlgans, roze pelikaan, Afrikaans slangenhalsvogel, reuzenreiger, flamingo, grijze kroonkraan, oorgier, augurbuizerd, Afrikaanse visarend, verreux-Oehoe, secretarisvogel, struisvogel, hoornraaf, reuzentrap, helpmparelhoen, hamerhop, vorkstaartscharrelaar, karmijnrode bijeneter, emerald honigzuiger, afrikaanse bonte kwikstaart, vuurkop baardvogel, bonte ijsvogel, driekleurige glansspreeuw, Etheopische fiskaal,

En volgens mij vergeet ik er nog 1. Oja, Pumba....

1. Geniaal:
    6 januari 2017
    Als je veel dieren wil zien kan je toch ook gewoon bij Gerda en Wim op bezoek? ;)
  2. Lida:
    8 januari 2017
    Wat een schrijver is die man, of is het werk van Rieneke??
    Maakt niet uithet is geweldig om te lezen en nog geweldige moet het zijn voor jullie om het te mogen beleven
    Geniet er maar van, wij gaan verder met sneeuwpoppen maken ⛄️⛄️⛄️⛄️⛄️⛄️⛄️