Bescherming

30 december 2016 - Nairobi, Kenia

Op safari in Kenia. Onderweg naar de masai mara zien we al wrattezwijntjes (pumba's). Ze zien er geinig uit, en de chauffeur vertelt dat ze grappig rennen met de staart als een antenne in de lucht. Hij vindt ze vooral grappig omdat ze een geheugen hebben van 18 seconden. Dat is lastig als je op de vlucht bent voor een leeuw. Ik ren ik ren ik ren... waar ren ik ook al weer voor?!
Op de eerste kampeerplek staat een klein hekje met schikdraad voor de tent. Dat schijnt de bescherming te zijn tegen nijlpaarden die s nachts uit het meer komen om te grazen. Rieneke spot midden in de nacht een lompe grijze massa net aan de andere kant van het dunne draadje. Het blijkt bescherming genoeg.
Ook zijn er zwijntjes met een geheugen van maar 18 seconden.
Op naar het volgende park. 'S nachts slapen in een tent net buiten het park. Even wennen met 2 masai krijgers naast de tent. We komen er rond 3 uur snachts achter dat ze daar zijn om stenen naar hyenas te gooien die te dicht bij de tent komen. Uitstekende bescherming en gelukkig spotten we de hyena's niet die nacht.
Ook zijn er zwijntjes met een geheugen van maar 18 seconden.
De masai is een bijzondere stam. Ze gaan in het donker op weg om het vee te laten grazen. Een rode doek en een speer moet hen beschermen tegen leeuwen, hyena's, luipaarden cheeta's en ander hongerig spul dat daar los rond loopt.
Ook zijn er zwijntjes met een geheugen van maar 18 seconden. Dat is helaas niet genoeg om niet zo af en toe te worden opgegeten. Maar ach, familie wrattenzwijn is het na, hoeveel seconden?, al weer vergeten... Ps, beter en meer foto's volgen nog. Ps,ps, de ook nog gezien volgt ook later bij dit verhaal. Dit ivm internet problemen. Onze excuses voor de overlast

1. Elsbeth van Dorssen:
    31 december 2016
    Wauw! Wat een mooi avontuur weer! Geniet er van! En bedankt voor de inspiratie! Ik ben gereïncarneerd tot wrattezwijntje en ben vergeten waar ik 8 januari zou moeten zijn! Fijne jaarwisseling daar
  2. Lida:
    18 januari 2017
    Genieten maar ......alhoewel ik geen oog dicht zou doen met al die beestenboel