verhaaltjes voor het slapen gaan

25 juli 2017 - Pico, Portugal

We zijn inmiddels aanbeland op het derde eiland van de Azoren: Pico. Een rustig in slaap gesukkeld eilandje met 1 hoogtepunt. De vulkaan. Een machtig 2351m hoogtepunt. Verder gaat alles nog steeds heel kalmpjes aan. Eigenlijk net als de andere eilanden. Niemand gaat ergens naar toe, iedereen lijkt ergens op te wachten, maar niemand weet waarom. Wellicht het moment dat het hoogtepunt nog hoger wordt?

Nu vertelde onze sommelier tijdens de lokale wijn en likeurproverij vanmiddag dat dit tempo snel gaat veranderen. Vanaf a.s. woensdag barsten de dorpsfeesten van Sao Roque op Pico los. Een lokaal festijn waar wellicht wel duizend (!) mensen op af gaan komen. De lokalen hebben het er het hele jaar al over en er komen zelfs artiesten van het vaste land. Niet te geloven. In 1 drankje vertelde ze er meteen bij dat de eerste bewoners op facebook al geklaagd hebben omdat er zoveel lawaai was tijdens het opbouwen en dat ze bang waren 3 dagen niet te kunnen slapen.

Om er voor te zorgen dat jullie wel rustig kunnen slapen hieronder drie korte folklore sprookjes die we op de verschillende eilanden gehoord hebben en die we jullie niet wilden onthouden.

Lessie. Lessie is de neef van Nessie. Inderdaad het gezellige spontane dikkertje uit het meer van Loch Ness in Schotland. Het verhaal gaat hier dat Lessie, de neef van Nessie het in Schotland te koud vond en daarom gekozen heeft voor een warmer oord. Namelijk het Lagoa do  Fogo op Soa Miguel. Slim monstertje. Er stond op het officiële informatiebord wel bij vermeld dat hij niet zo mediageil is als zijn neef en dat er van Lessie dus ook geen foto's of bewijzen zijn. Maar ze zijn er van overtuigd dat hij er woont. Of Messie uit Argentinië ook familie is stond er dan helaas weer niet bij.

Sete Cidades, Lagoa Azul en Lagoa Verde. Een prachtig sprookje over een heel continent waar ooit een kinderloos koningspaar regeerde. Een Engel voorspelde uiteindelijk de koning de geboorte van een dochter. Hij mocht haar echter niet zien voordat hij volwassen was anders zou zijn koninkrijk te onder gaan. Er werd een meisje geboren. Ze werd onder de hoede van een kindermeisje geplaatst en groeide op in de zeven steden (sete cidades). Jarenlang zag de koning haar niet. Toen de koning bijna stierf wilde hij zijn dochter zien en hij verschafte zich met geweld toegang tot de steden. Op dat moment lieten aardbevingen en vulkaanuitbarstingen de aarde schudden. Waarna het continent in de zee zonk. Alleen de negen eilanden van de azoren bleven natuurlijk over. De groene slippers van de prinses zonken in het lagoa verde ( groene meer) en haar blauwe hoed in de lagoa azul (blauwe meer).

De geisers van Furnas. In het plaatsje Furnas, rond de plaatselijke rotonde, komt stoom uit de grond. veel stoom, en kokend water, en stank als rotte eieren. In het dorpje verspreid liggen enkele van dit soort geisers en warmtebronnen. Nu wil het plaatselijk doorvertelde verhaal ( om de kinderen uit de buurt te houden) dat er ooit een man in één van de geisers is gevallen. Er is nooit meer iets van hem terug gezien, en dat soms, als je goed luistert je hem nog kan horen schreeuwen. Aan de kinderen wordt vertelt dat als je zijn naam noemt in de buurt van de geisers, hij je er in zal sleuren. Heerlijk verhaal zodat de kinderen in het dorp vast goed zullen slapen. Maar volgens ons mist er nog een klein detail aan het verhaal. De man die in de geiser viel had darmklachten, en nu, jaren later, laat hij nog steeds scheten. Want jongens wat een stank in dat dorp.

Welterusten.

1. Henk Lantink:
    25 juli 2017
    Zo zie je maar weer wat zich op deze aardkloot allemaal afspeelt en waarin mensen kunnen geloven. Ik las de verhaaltjes trouwens niet voor het slapen gaan, maar toen ik net wakker was. Ze blijven toch hetzelfde neem ik aan. Storten jullie je maar lekker in de dorpsfeesten!! Veel plezier.