Tomb Raider

1 augustus 2016 - Siem Reap, Cambodja

Vorig jaar in China schreven we al een keer een vergelijking tussen twee tempels op 2 heilige bergen. Je vraagt er natuurlijk om als je naar Azië gaat, maar op dit moment hebben we toch een lichte tempel overload.

Eerst in Bangkok een aantal Tempels gezien, toen in Hanoi tempels en de nodige pagodes. En vanuit Hoi An naar My Son geweest wat een combinatie is tussen paleizen en tempelcomplexen in het Oerwoud. Ook de afgelopen 2 dagen in Pnhom Pen ( hoofdstad van Cambodja ) konden we er niet omheen en dus een klooster een paleis en een tempel bezocht. De ene nog mooier dan de andere. En in Phnom Pen zijn we nog gezegend door een monnik naast een wenkbrauwhaar van Boedha. Wedden dat jouw wenkbrauwen omhoog gingen?!

En dan vandaag de klapper. De Stoepa op de tempel. Vanmorgen om 4:20 ging de wekker. vanuit het hotel nog even verder getukt in de TukTuk ( een tukker die een tukkie doet in een TukTuk = tuktuktukker? )  die ons afzette bij de Angkor Wat om de zonsopkomst te bekijken. Volgens de Lonely Planet de manier om de drukte te vermijden. Foutje in het boek. In een lange rij TukTuks ( tuktuk file? een stoet tuktukken? ) ging het de jungle in. Op zoek naar het grootste heilige bouwwerk ter wereld. Moeilijk zoeken was het niet. Halleluja wat groot. Geen idee of je dat mag zeggen over een niet Christelijk bouwwerk trouwens...

De Tuktukchauffeur/bestuurder/ 16jarige met een bijbaantje zou ons die dag langs 3 complexen brengen. De Angkor Wat en een aantal omliggende Watten ( Wats?). ( Hersenspinsel: Als een tempel een Wat is, is wierrook dan een Wattenstokje? )

Wat doet het er ook toe. In ieder geval kun je bij de Ps zien welke tempels en paleizen we gezien hebben. Van groot groter grootst, tot mooi mooier mooist. Volgens onze chauffeur zijn er nog veel meer kleine in de jungle. Onder het rijden bleef hij maar wijzen, daar is die Wat en daar nog 1 enz. Tempel overload.

De helft van die Wats worden gerenoveerd, de andere helft staat op instorten. De indruk die ik verder van het Boedisme krijg is dat het in ieder geval niet gevaarlijk is. Je kan hoogstens verblind worden door weer een gouden beeld, of stikken in de wierrook. Verder is de sfeer extreem relaxed.

En morgen? Watervallen, landmijnenmuseum en natuurlijk een paar tempels op het programma....

PS verder nog gezien: grens aan de Mekong rivier tussen Vietnam en Cambodja
Phnom Penh: Royal Palace, Throne Hall, Wat Phnom, Tuol Sleng Museum, Killing Fields of Choeung Ek, Wat Ounalom, Friends restaurant.
Siem Reap: Angkor Wat, Wat Bayon, Wat Baphuon, Wat Preah Palilay, Terrace of Elephants, Wat Phimeanakas, Wat TaProhm

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jaap:
    1 augustus 2016
    god mensen daar zien jullie ontzettend veel!
    WAT(S)! Nog meer?
  2. Lida:
    1 augustus 2016
    Wederom prachtige foto's !!
    Vooral die boom is schitterend

En straks bij terugkomst in Nederland langs alle moskeeën/kerken ??
    Die zal je ook allemaal moeten zien hahahaha
  3. Henk Lantink:
    1 augustus 2016
    WAT zien jullie veel. Het cultuur snuiven is voor het hele jaar goedgemaakt. Ik blijf jullie verhalen en mooie foto's met bewondering volgen. Nog heel veel plezier!!!!!!!!
  4. Wat is een Wat als een wat een wat is?:
    2 augustus 2016