De perfecte banaan

24 juli 2016 - Hoi An, Vietnam

Culinair losgaan.

Eindelijk mag ik dan een blog schrijven over het eten in Vietnam. Net als in China is ook het eten hier weer een hele belevenis. Waarbij aangenomen wordt dat de sambal vervangen is door vissaus. Een goedje dat heerlijk is, maar in te grote hoeveelheden een uur in de wind meurt.

Gister hebben we een kookworkshop Vietnam style gedaan. Wat een ervaring. Met en groepje van 7 gingen we eerst de lokale markt op. Uitleg gekregen over allerlei kruiden waar we nog nooit van hadden gehoord. Alle ingrediënten vers gehaald. Rieneke kreeg de levende garnalen in haar boodschappentasje en ik kreeg ongeveer 4 kilo passievruchten. Daarna met de boot naar een strohut in een kokosplantage om kookles te krijgen. Streng maar rechtvaardig zullen we het maar noemen. Er werd voorgedaan en zorgvuldig gecontroleerd of je het stapje voor stapje na kon doen. We zijn beiden geslaagd. En het resultaat was heerlijk. Gevulde verse garnalen-rolls, knapperige gefrituurde pannenkoekjes met garnalen en vlees, rund noodle soep en een salade met noodle rund en zoveel kruiden dat het een te lange blog zou worden. Loopt het water je in de mond? Op naar de markt en wat Vietnamese loempia's halen dan!

Niet alleen het proberen van verschillende gerechten is een belevenis aan het eten hier. In Hoi An waar we nu zijn, zijn we al 2 keer naar een super familierestaurant geweest. Inmiddels kennis gemaakt met de 32 koppige familie en blijkbaar stond er ook een baby op t menu want die werd ons vrolijk geserveerd.

De Vietnamese wijn is trouwens best te karre.

Dames en Heren stop met zoeken. Wij hebben de perfecte banaan gevonden. Helaas voor jullie is die nu op. Kunnen jullie je tijd richten op andere belangrijke zaken. Ik neem jullie even mee:

Het was een snikhete dag met tempraturen over de 40 graden. De zon is onder, het koelt af en een licht zeebriesje glijdt door de straatjes. Een terrasje van 2 tafeltjes. Een heerlijke maaltijd en een lege fles wijn. Een zwoel muziekje klinkt in de wind en de lampionnen kleuren de straten. De serveerster brengt een klein schoteltje met 2 halve bananen. Zojuist geflambeerd in Cointreau en een klein beetje suiker. Hij smelt op de tong en samen besef je hoe mooi het leven is. En hoe perfect deze 1ne banaan. De perfecte banaan.

ps. Ook nog gezien: My Son tempel complex, Ancient town Hoi An, Strand, Drinken uit een kokosnoot, interessante dingen op de markt, Kledingmakers/Tailors, Nachttrein van Hanoi naar Hoi An, Japanese bridge

1. Henk Lantink:
    24 juli 2016
    Kan ik dus na de vakantie een kookworkshop bij jullie gaan volgen. Lijkt me helemaal goed.
    Geniet van alle verdere belevenissen.
  2. Lida:
    24 juli 2016